
کلیدواژههای دم دراز به مفهوم تعدادی از کلمات که در موتورهای جستجو سرچ میشوند نیستند بلکه بیشتر به حجم جستجویی مربوط میشود که تولید میکنند. در پایین به مفهوم آنها میپردازیم: اگر شما مسوول استراتژی سئوی شرکتتان هستید احتمالا به ارزیابی واژگان به منظور تمرکز بیشتر بر کلمات درست هستید. برخی معتقدند که کلیدواژههای دم دراز یک رشته کلمات هستند که در گوگل سرچ میشوند. اما این کاملا اشتباه است.
این اشتباه است که کلیدواژههای دم دراز را چند کلمه کلیدی بدانیم.
بخش عمده ای از جستجوهایی که افراد در گوگل انجام میدهند، دقیقا با آنچه که دنبال آن هستند همخوانی دارد. به همین دلیل حجم جستجو معمولا بسیار پایین تر است. ریشه های نام کلیدواژههای دم دراز را میتوان به نمودار تقاضای جستجو در زیر نسبت داد. همانطور که در تصویر می بینید، دم بسیار طولانی نمودار تقاضای جستجو نشان می دهد که این جستارها بسیار متمرکز شده و در نتیجه نام کلمات کلیدی طولانی از این نمودار آمده بنابراین ربطی به تعداد بیشتر کلمات در کلیدواژه های دم دراز ندارد.

این اشتباه از کجا شروع شد؟
مفهوم «دم دراز» را اولین بار کریس اندرسون، نویسنده کتاب « دم دراز: چرا آینده کسبوکار کمتر میفروشد؟» بیان داشت. این یک شیوه معمول سئو است که عبارتهای کلیدی را با کلمات بیشتر تنظیم کنیم چرا که ترافیک هدفمند شدهتر و با نیت مشخصتری ایجاد میکند. عباراتی با واژگان کمتر عموما رقابتیتر هستند و قصد و هدف مخاطب از جستجوی آن کاملا مشخص نیست. به همین دلیل عموما گمان برده میشود که کلیدواژههای دمدراز قطعا تعداد کلمات بیشتری دارند.
به مثالهای زیر توجه کنید:
برای درک بهتر مفهوم کلیدواژه دم دراز، ما مثال کیف باشگاه را میآوریم و به پنج جستار آن توجه می کنیم:
• کیف باشگاه
• کیف ورزشی
• کیف باشگاه کوچک
• کیف باشگاه برای آقایان
• کیف باشگاه برای خانمها
اگر ما با فرض اینکه تعداد کلمات بیشتر جستار ارتباط مستقیمی با حجم جستجو دارد به این فهرست نگاه کنیم، در مییابیم که این فهرست کاملا بر اساس کمترین جستجو تا بیشترین جستجو تنظیم شده است.
اما اگر به تحلیل خود ادامه دهیم درمییابیم که اگر فهرست بالا را بر اساس حجم جستجو مرتب کنیم به فهرست پایین میرسیم:
• کیف باشگاه
• کیف باشگاه برای بانوان
• کیف باشگاه کوچک
• کیف ورزشی
• کیف ورزشی برای آقایان
بنابراین دوباره باید تاکید کنیم که کلیدواژههای دم دراز ربطی به تعداد کلمات ندارند بلکه بیشتر به حجم جستجوی که تولید می کنند دارند.
به این مثال نیز توجه کنید:

عبارت «وزن اضافه کردن» حدود ۲۲ هزار بار سرچ شده است و «چگونه وزن خود را افزیش دهیم؟» دارای تقریبا ۵۰ هزار بار سرچ است اما ترکیب « چگونه به طور سریع وزن اضافه کنیم؟» با این که طولانیتر است اما تنها حدود ۱۵ هزار بار جستجو شده است.